”Musiikki yhdistää ” Anniina


Vocaliisojen ohjelmisto koostuu ortodoksisesta kirkkomusiikista, klassis- romanttisesta viihteellisempäänkin musiikkiin.



Ortodoksinen kirkkomusiikki



”Olemme vain välikappale ja jokin laulaa meissä.”


Anniina

Monipuolinen ohjelmisto

Vocaliisojen ohjelmisto ei rajoitu pelkästään kirkkomusiikkiin vaan kuoro hakee vaikutteita ja lisähaasteita monista eri musiikkityyleistä. 

Naiskuoron lauluesitykset soveltuvat hyvin erilaisiin tilaisuuksiin. Kuoromme esiintyy ahkerasti omien konserttien lisäksi tilauksesta eri tapahtumissa ja tilaisuuksissa.

Suomenkielistä ortodoksista kirkkomusiikkia naisäänille  

Suomenkielistä ortodoksista kirkkomusiikkia ei tällä hetkellä Suomessa ole ottanut ohjelmistonsa keskiöön mikään muu naiskuoro kuin Vocaliisat kuoronjohtajansa sovituksilla.

Alla olevista linkeistä voit kuunnella kuoromme esittämiä ortodoksisia veisuja: Sinulle oi Jumalansynnyttäjä, Viisaan ryövärin, 

 

 

 

Kuoromme 5-vuotis juhlakonsertti, Sydämeni Laulu Rovaniemen Kirkossa marraskuussa 2019 oli läpileikkaus kuoromme ohjelmistosta.

Ortodoksisen kirkkomusiikin laulaminen vaatii syvällistä ortodoksisen tradition tuntemusta sekä naisäänillä erilaisia sointukäännöksiä ja sävellajeja kuin mies- tai sekakuorolla. Vocaliisoille sovitettu ortodoksinen kirkkomusiikki on sovitettu jokaisen kuorolaisen omaan äänenkäytön vahvuuteen. Kuoronjohtaja tuntee  laulajiensa äänet, koska hän on myös heidän laulunopettaja. Ortodoksinen kirkkomusiikki edellyttää erityistä äänenmuodostusta, jotta naisäänillä saavutettaisiin yhtä täyteläinen sointi kuin mies- tai sekakuorolla. Näin musiikin olennainen tunnelma voidaan säilyttää kuoronjohtajan mielestä.

Kirkkomusiikki on käytännössä laulettua rukousta. Musiikin arvokas esittäminen vaatii kuorolta ja kuorolaisilta paljon. Perinteeseen kuuluu tietty aukikirjoittamaton tapa tulkita ja kuljettaa ääntä.  Kervinen on tehnyt lukuisia sovituksia Vocaliisojen laulettaviksi. Kuoronjohtajan näkemyksen mukaan veisuja kuorolle sovitettaessa on aina säilytettävä tekstistä lähtevä traditio ja rukouksellisuus.

Suomenkielisen ortodoksisen kirkkomusiikin konsertteja onkin kuultu eri puolilla Suomea. Vocaliisat on saanut yhtenäisestä ja kokonaisvaltaisesta äänenmuodostuksestaan paljon kiitosta. On merkittävää, että pohjoisesta nousee poikkeava naiskuoro.

Suomen Kulttuurirahasto ja Oulun ortodoksinen hiippakuntasäätiö ovat huomioineet Vocaliisojen omaleimaisuuden myöntämällä kuorolle apurahaa ortodoksisen kirkkomusiikin esittämiseen. Näitä konsertteja onkin kuultu mm. Rovaniemellä, Sodankylässä, Ylläksellä, Oulussa, Joensuussa ja Kajaanissa.

 

"En ollut aiemmin tutustunut ortodoksilauluihin, mutta tämän kuoron myötä olen oppinut paljon. Ne ovat voimaannuttavia, vahvatunteisia, merkityksellisiä lauluja. Laulut eivät ole helpoimmasta päästä, mutta se tunne, kun eri äänet sointuvat hienosti yhteen ja sanat kertovat tarinaa, saavat itsellekin todella onnistuneen tunteen. Eniten minua koskettavat laulut "Miksi minut hylkäsit" ja "Saata, oi Kristus"."

Reetta Lintala, II altto

 

 

 

 

 

Finlandia; kuuntele tästä linkistä 

29.11.2020 Ubi Caritas: kuuntele tästä linkistä

Rovaniemen Juhannusjuhlassa 2019 Vocaliisat esittivät mm. Joutsen, Romanssi, Nocturne, Hyvää hyvää iltaa, Muistelen sua, Finlandia-hymni.

Kansanlauluja ja ikivihreitä 

Mukavuusalueen ulkopuolelle hyppääminen on kehittävää. Uusia taitoja on haettu esimerkiksi etnomusiikin suorasta, haastavasta ja leveästä äänenkäytöstä. Mielenkiinnon kohteena on ollut esimerkiksi Annika Fuhrmanin uusi naisvoimainen kansanmusiikki.

 

 

Vocaliisat järjesti syksyllä 2018 Iltamat -tapahtuman 50-luvun hengessä yhteistyössä harmonikkataituri Tatu Kantomaan, saksofonisti Pasi Lehtorannan ja Lyseonpuiston lukion orkesterin kanssa.

Suosituksia sekä levy- ja konserttiarvosteluja

Suomen Yleisradion musiikkitoimittaja Risto Nordellin levyarvostelu julkaistiin 31.1.2020 Kasvojesi edessä -debyyttilevystämme Ortodoksiviestissä: 

   

Kuoromme osaamista ja laatua ovat arvioineet alansa ammattilaiset ja arvostelijat. Tässä haluamme jakaa niitä muutamia:

 

”Kuoron yhteissointi on puhdasta ja fraseeraus kaunista, suomen kielen fonetiikka on tarkkaa sekä tulkinta tekstilähtöistä. Kuorolla on laajat ja soivat äänivarat. Laulajien äänenkäyttöä on hiottu ammattimaisin ottein. Kuoron ja johtajan syvä luottamus toisiinsa on helposti nähtävissä ja kuultavissa.

Jarmo Lehto, dir.cant.

 

”Vocaliisat-naiskuoro taiteellinen taso on osoittautunut ainutlaatuiseksi. Yksilöllinen äänenmuodostus yhdistettynä ääniryhmien äänenmuodostukseen saa aikaan erikoisen hienosti nivoutuvan kuoron hyvin yhtenäisen ja hallitun äänimaailman. Laulamisen ytimessä on haasteellinen äänenkäyttö. Sen perustana on klassisen laulun tekniikka, johon haetaan uusia sävyjä eri musiikkityylien äänenkäytöstä.”

Helena Toivanen, puheenjohtaja Suomen Naiskuoroliitto.

 

"Vocaliisat ovat nuoresta iästään huolimatta täynnä kokemusta. Kuoron varma esiintyminen ja äänenhallinta, artikulointi sekä heleä yhteissointi vakuuttivat. Kotiläksynsä tehneet laulajat seurasivat herkeämättä rautarouvamaisen näkemyksellisin otteita kuoroa johtanutta Anniina Kervistä." 

Anu Jormalainen, Lapin Kansa 

 

"Nuoresta iästään huolimatta Vocaliisat on varsin nopeasti kypsynyt hyvin yhteen laulavaksi, monipuolista ohjelmistoa esittäväksi kuoroksi, jolla on oma tunnistettava sointinsa. Lienee totta, että taitavien johtajien käsissä ihmisääni on mitä kaunein instrumentti ylistämiseen."

Marko Niemelä, Lapin Kansa

 

"Kuoronjohtaja Anniina Kervinen johtaa tunnetusti kuoroaan rautaisella otteella. Kuri on tiukka ja ohjeita seurataan valppaina ja herpaantumatta. Annika Fuhrmannin laulusarjasta Muinainen käkeni. Tulkinnoissa oli rohkeutta ja turmeltumatonta alkuvoimaa, mikä paljastaa seuraavan tosiasian: Vocaliisat ovat valmiita aiempaa kokeellisimpiin produktioihin."

Marko Niemelä Lapin Kansa