JUHLAVAA JA KOSKETTAVAA KUOROMUSIIKKIA

Naiskuoro Vocaliisat on rovaniemeläinen harvinaisuus. Puoliammattilaiskuoro on ainoa Suomessa oleva naiskuoro, joka on erikoistunut esittämään ja sovittamaan suomenkielistä ortodoksista kirkkomusiikkia. Lappiin ja Rovaniemelle tämän on mahdollistanut lied- ja oopperalaulajanakin menestynyt ortodoksi muusikko, kuoronjohtaja Anniina Kervinen. ”Olemme muotoilleet Vocaliisojen esitykset helposti tilattaviksi. Ohjelmiston skaala ulottuu klassisesta viihteelliseen musiikkiin. Esitykset soveltuvat hyvin erilaisiin tilaisuuksiin häistä hautajaisiin, yritysjuhlista valtiovierailuihin” sanoo hallituksen pj Taina Torvela. Kuoromusiikki luo juhlavan ja visuaalisesti kauniin tunnelman tilaisuuteen kuin tilaisuuteen. Monipuolinen musiikkivalikoima taas tuo erilaisiin hetkiin sopivan tunnelman.

AVOIN LAULUKOULU

Vocaliisat laajentaa laulukoulutoimintaa avoimeksi laulukoulutoiminnaksi. ”Laulukoulumme avaa mahdollisuuden äänenmuodostuksen oppimisen myös muille kuin kuorolaisille. Se toimii matalankynnyksen lauluharrastuksen käynnistäjänä ja mahdollisena väylänä kuorolaulajaksi” toteaa kuoronjohtaja Kervinen. Kuoroon pääsee mukaan ääninäytteen tai laulukoulun kautta. Uudet kuorolaiset ovat aluksi kuorossa 4 kuukauden koeajalla. Kuoro tarjoaa yksityisesti jatkuvaa laadukasta laulun ja äänenmuodostuksen opetusta yksilö- ja ryhmäohjauksessa.

LEVYTYS JA KIERTUEET

Kuoro on levyttänyt Suomen ensimmäinen naiskuoron esittämää suomenkielistä ortodoksista kirkkomusiikkia sisältävän ”Kasvojesi edessä” -CD. Kervinen on tehnyt lukuisia transkriptioita ja sovituksia yksinoikeudella Vocaliisoille. Veisut kuuluvat ortodoksisen paastonajan ja pääsiäisen traditioihin. Ne ovat laulettua rukousta, joita kuoroyleisö kuvaa voimaannuttaviksi. Uniikkia CD voi tilata sähköpostitse kuorolta. Sydämeni Laulu -levynjulkistuskonsertti on 30.11 klo 15 Rovaniemen kirkossa. Vuonna 2020 toteutetaan konserttikiertue mm. Helsinkiin, Ouluun, Kajaaniin, Tornioon ja Ivaloon.

KEVÄÄN KONSERTIT SIIRRETÄÄN KORONAVIRUSEPIDEMIAN VUOKSI

Vocaliisat noudattaa toiminnassaan vastuullisuutta. Valtioneuvoston ja Sulasolin suositusten mukaisesti olemme päättäneet siirtää kevään konsertit myöhäisempään ajankohtaan, jotta voimme hidastaa viruksen leviämistä. ”Haluamme noudattaa tarkasti viranomaisohjeistuksia. Asiakkaidemme, laulajiemme ja läheistemme turvallisuus ja terveys on meille ensiarvoisen tärkeää”, sanoo Vocaliisat ry:n puheenjohtaja Taina Torvela Koronavirustilanteen muuttuminen epidemiaksi on hyvin mahdollinen. Siksi olemme päättäneet peruuttaa laulajille suunnatut tilaisuudet kuten viikkoharjoitukset toistaiseksi. Sen sijaan yksilölaulutunnit 2 h/kk järjestetään jokaiselle sähköisillä palvelukanavilla kuten Skypessä. Tiedotamme jäseniämme kaikista muutoksista toimintaamme koskien. Seuraamme virustilannetta ja THL:n tiedotteita herkeämättä ja teemme uudelleen arviointeja niiden pohjalta. Pidetään läheisemme ja itsemme terveinä!